BME-MOME_ARTUS: Performatív tér

Részletek hamarosan ...

Visszaröpülés

 

(Ikarosz bukása – Daidalosz rekonstrukciók)

04-G.Mesmer

 

 

 Az előadás kívételes az Artus történetében, hiszen kizárólag zenészek adják elő. Ami megszületett azonban nem csak magas színvonalú zene, hanem akció, kép, mozdulat, jelenlét, olyan koncert-színház, ahol valódi “ensemble” együttműködés és szabad alkotói felfogás egyesült. Debreczeni Márton rendezésében, szellemi vezetésével nem csak egy újabb bemutató született, hanem egy újabb műfaj-független zenei Artus formáció, az Artus Szabadzenei Műhely. Öt nagyszerű független zenész dolgozott együtt elvonultan a Zsámbéki Színházi Bázison, majd az Artus Kortárs Művészeti Stúdióban, hogy az “Ikarosz mítoszt” önmagukban mélyen megforgatva, jelenidejűvé és személyessé téve, öntörvényű útjukat bejárva egy rendkívüli művet hozzanak létre.

“hogyha valamit tudok,

hát ezt tudom, e forró folyosót,

e nyílegyenes labirintust, melyben

mind tömöttebb és mind tömöttebb

és egyre szabadabb a tény, hogy röpülünk.” /Pilinszky János/

“Megnéztük, kinek mik a legfontosabb pillanatok, képek a történetből, mi az, amire hitelesen tudunk reagálni. Szinte mindenkinél az apatörténetek jöttek elő, még címjavaslatként is /Ikarosz generáció/.

A vízbe érkezés pillanátát próbáltuk meg három dimenziós modellként körbeforgatni és megnézni a fiú, az apa, a paraszt, a halak vagy egy műhold szemszögéből.

A versből, a mítoszból, improvizációkból, beszélgetésekből szőttünk egy organikus belső partitúrát, egy 'nyitott szárnyú emelkedő zuhanást' és megpróbáltuk ismételhetővé tenni.

A koncepció szerint egy olyan műhelyben vagyunk (ide hívjuk meg a hallgató-nézőket), ahol a két férfi, apa és fia röpülésének fekete dobozát kinyitva, minden mozzanatból hang, ritmus, zene lesz. Az akciók, vizuális elemek csak akkor működnek, ha zenei funkcióban vannak, ami azt jelenti, hogy a zenei folymatot támasztják, nem rendelődnek egymás alá vagy fölé, a partitúra részévé tudnak válni, tehát az akciók is zenéből születnek, vagy zenévé válnak.” /Debreczeni Márton/

Alkotó-előadók: Kiss Krisztián, LoBuglio Vincenzo, Makkai Dániel, Mózes Zoltán, Porteleki Áron

Alkotó munkatársak: Bodóczky Antal, Kocsis Gábor, Körmendy Pál

Rendezte: Debreczeni Márton

 

https://www.youtube.com/watch?v=49VVsFpWNtI&feature=youtu.be

http://tanckritika.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=655:antal-klaudia-zuhanorepueles-a-let-melyere&catid=3:kritika&Itemid=2

http://www.kulturpart.hu/mozgopart/43435/felnyitottak_a_fekete_dobozt

 

 

Ulysses nappalija

 

Következő előadások: 2017. június 16-17-18.

helyszín: ARTUS Stúdió (XI. Sztregova u. 7.)

Jegyfoglalás: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 


 

  

<<<  Lap 1/2  >>>

 

Az örök visszatérés mítosza az emberiség egyik legalapvetőbb kérdését veti fel. Hová tart az ember, aki egész életében úton van?

Mindannyian Odüsszeuszok vagyunk. Legbelül mindig utazunk s a világunk akkor válik teljessé, mikor végre hazaérünk.

 „Az Artus-gyárépület hatalmas csarnokának dohányzóasztalokkal és ülőgarnitúrákkal berendezett alkalmi nappalijában foglalnak helyet a nézők. A közönség és az előadók közötti választóvonal teljes felszámolása itt funkcióval bír: a nézők az előadók közvetlen közelségében átélhetik, hogy egy kialakuló mítosz szereplői.”

/Kutszegi Csaba/

 

alkotó-előadók: Boross Martin, Debreczeni Márton, Dombi Kati, Ferencz Krisztina, Fischer Balázs, Goda Gábor, Kocsis Gábor, Mózes Zoltán, Téri Gáspár, Tucker András, Virág Melinda

rendező: Goda Gábor

alkotótársak: Bodóczky Antal, Gold Bea, Nagy Csilla, Nagy Ágoston

 

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

 

Az előadás létrejöttét inspirálták:

1. Odüsszeusz, Ulysses – és az örök visszatérés mítoszaulysses 2869 jamborzs
Homérosz Odüsszeusza húsz évig hajózott a tengeren - Joyce Ulyssese egy napon át bolyongott Dublin városában. A végeérhetetlennek tűnő utazás az Ulysses nappalijában egy előadás idejébe sűrűsödik. Ahogyan Joyce ír, úgy alkot az Artus: a belső utazás látomásszerű képek szövetét tárja fel, az ember tudatában villanásszerűen, egyszerre jelennek meg a tér és az idő legkülönbözőbb pontjai és az ott zajló történésekről szerzett impressziók.

2.Kérész Művek
A Kérész Művek előadásai nyitott próbafolyamatként, a nézők jelenlétében építették az Ulysses nappaliját.A 2010-ben megkezdett rendhagyó performanszkocsma-sorozat minden epizódja egyszeri előadás, premier, melyet a résztvevők egyetlen intenzív nap alatt hoznak létre. A spontaneitás és a pontos kidolgozottság paradox módon egyszerre érvényesül: a Kérész-performanszok végleges formájukat csak a nézők jelenlétében nyerik el.
 

img 1182

3. Földhajó 

 

shot0004.jpg 14.  Egy-Nap-Fordulat
„Fent álltam a hegyen, és lassan megfordultam egyszer a saját tengelyem körül. Egyszerűen körbefordultam, de egy nap, azaz 24 óra alatt. Annyi idő alatt, mint ahogy a Föld fordul meg a tengelye körül. Egy napot álltam egy helyben, lassan mozdulva, fordulva, összehangolódva, eggyé válva a Földdel.
Forgás közben újrafogalmazódott a világ:
A közvetlen valóság és a látomások együtt léteznek.
A Föld nem a lábam alatt van, hanem körülvesz.
A zaj a csend része.
Nem itt állok, hanem mindenhol.

Az Egy-Nap-Fordulat rítus és meditáció, tele fájdalmas és egyben felemelő ellentmondásokkal." /Goda Gábor/

Antinomia web

 

5.Antinómia
Az ellentmondásokban rejlő teljesség.
Egy este a nappaliban.

 

 

  

 

 

Kritikák:

Kutszegi Csaba: Goda-fordulás a hétköznapi hősökhöz (szinhaz.net)

Varga Sándor Márton: Ulyssesnek nincs is nappalija! (tanckritika.hu)

Ferencz Krisztina: Rítus a színházban - Gondolatok Goda Gábor Ulysses nappalija című előadása alapján (Tánctudományi Közlemények, 2011/2)

 

 Támogatók: NKA, EMMI, Fővárosi Önkormányzat Kulturális Bizottsága, Vylyan Borászat

 


Jegyárak: Teljes árú           2400Ft 

                 Kedvezményes    1600 Ft